Sider

lørdag 18. februar 2012

Hudkrem

Jeg har fått nye lesere til bloggen min og det synes jeg er veldig hyggelig. Denne gjengen er nok ikke av typen som er mest interessert i håndarbeide, men de slenger innom i ny og ne og kommenterer stadig mine oppdateringer direkte til meg. Dette er byggfag-gutta. :o)

I går lagde de hudkrem i naturfagtimene og jeg lovet dem å skrive et blogginnlegg om forsøket.

 IMG_2823

Jeg fikk med meg hjem to glass med god hudkrem. Den ene kremen har Andrè og Martin produsert, en parfymefri krem med perfekt konsistens. Perfekt er kremen på det andre glasset også, og det fikk jeg av Morten og Gisle. Den lukter i tillegg godt av lavendel.

IMG_2819
:o)

IMG_2820

Til dere som ikke har slike gullklumper som lager hudkrem til dere; her er oppskrifta:

20 gr kokosfett

5 gr parafinolje

5 gr stearinsyre

5 gr glyserol

1 gram trietanolamin

30 ml vann

parfyme eller aromaolje

Vei inn trietanolamin og glyserol, og ha stoffene i et begerglass med vannet. Vei inn kokosfett, parafinolje og stearinsyre og ha det i et annet glass. Sett begge glassene på kokeplaten og varm forsiktig opp mens du rører. Pass på temperaturen, max 70 grader. Ta glassene av varmen og hell stoffene i vannfasen forsiktig over i glasset med fettfasen mens du rører. Fortsett å røre til kroppstemperatur. Tilsett eventuelt lukt og ta over på glass.

Og vil man ha lang holdbarhetstid, så tilsettes konserveringsmiddel. Uten det så vil kremen tape seg etter et par uker, sa naturfaglærer Nina.

Lykke til!

Siv

3 kommentarer:

  1. Heldige deg :o)
    Jeg er sikker på at dette en av de bedre kremene. Har en venninne som laget kremer og leppebalsam - absolutt best !

    SvarSlett
  2. Hej Siv.
    Tack för ditt besök hos mej. Din blogg innehåller också en massa trevligt läsvärt. Kommer tillbaka.

    Ha en skön söndag.
    /Anne-Marlen

    SvarSlett
  3. Mjukgörande och väldoftande kräm är alltid behövligt då man som vi plockar med och klappar tyger.

    SvarSlett